Frankrijk 2024

16 September

15 September

‘s Ochtends zag Dole er mooier uit dan gisteravond. Langs het water was een wandelpad met gras, bomen en bloemen. Op sommige plekken lagen bootjes aangemeerd.

Er was een openbaar toilet en douche. De wc was gratis, de douche moest je voor betalen, maar daar hebben wij geen gebruik van gemaakt.

We liepen via een parkje het centrum in, langs de grote kerk die vanuit de hele stad te zien is. Op zondag zijn alle winkels dicht, maar het centrum voelde niet kil aan ondanks de gesloten winkels.

We gingen naar de bakkertje waar een rij buiten stond. Casper ging naar binnen voor een stokbrood en 2 chocolade broodjes.

Via een ander park liepen we weer naar het water en ging daar op een bankje zitten eten.

Terug bij de camper werd er koffie gezet alvorens we verder gingen met onze reis naar het meer van Annecy.

We reden binnendoor, dit betekende veel op en af, slingerende wegen en mooier uitzicht dan vanaf de snelweg. We hadden het over toekomstige vakanties. Komend jaar de Kungsleden, voor mij de tweede keer, maar met een baby juist wel prettig om te weten wat ons te wachten staat. Het jaar erna misschien in 2 weken naar Nice rijden. Casper met kar en ik er achteraan.

Het laatste stukje ging door mij mis. Het was op de snelweg even onduidelijk waar we heen moesten ik zei “richting Annecy toch?” Waardoor we door het centrum reden ipv naar het dorpje waar wij moeten zijn. Langs het meer namen we de toeristische route.

Mickey liet in het centrum een stinkende natte scheet waarna ik het gevoel had dat we die de hele dag roken. Bij de camping checkte we de bekleding. Niks op te zien.

Het aanmelden ging vlot en omdat het kleine camping is, was het zoeken naar onze plek ook heel gemakkelijk. We hebben uitzicht op het meer, zo’n 50m lopen. Zodra we stonden dronken we een kop koffie en gingen de omgeving ontdekken met Mickey aan de lijn.

De camping heeft maar een paar straatjes, dus die heb je snel gehad. Buiten de camping is een plek met een snackbar waar je ook bootjes, SUPs en ander water-speelgoed kan huren. Na het oversteken van de weg is een fiets-wandelpad waar je langs het bos loopt. Via de weg kwamen we terug bij de camping.

Casper ging fietsen en ik was redelijk moe en besloot om bij de camper in het zonnetje te zitten. Hogwards legacy op de switch gespeeld tot ik het zat was. De zon ging achter de bergen en het werd gauw koud. De switch ging weg en mijn jas aan. Mickey en ik keken wie er langs liepen.

Casper was weer terug bij de camper. Het idee was om even een patatje te halen bij de snackbar van de camping. Helaas was deze dicht. Dan bij de water-speelgoed verhuur, keuken was al dicht alleen cocktails konden er nog worden gehaald. Op Google maps was er naast de tennisbanen bij het fiets-wandelpad een kababzaak waar we vast wel een snelle hap konden halen. Daar waren ze uitverkocht. De andere plek volgens Google was waar we bij onze vorige wandeling van het fietspad af gingen. Dat zag er vanmiddag best gezellig uit. Ook dicht.

We maakte onze gelukkig geen zorgen over eten, want we hebben nog spullen in de bus liggen. Nog 1x ging Google maps open, verder op, 600m lopen, is een restaurantje. Ze serveren alleen lokale vega gerechten. Zal ook wel dicht zijn, want alles wat we hiervoor bekeken zou volgens Google open zijn. Toch liepen we erheen, laatste optie.

Open! Het was van alle plekken waar we hadden gekeken ook nog de best en gezelligste plek. We bestelde beide een Vega burger. Deze was heerlijk. We hebben meteen de groentes voor de hele week binnen. Er zat sla, courgette, bieten, ui, wortel en nog veel meer op. Het werd geserveerd met krieltjes.

Op de terug weg kwamen we een bospaadje tegen en volgde deze naar de camping. Daar dronken we nog een kop thee om daarna te gaan slapen.

14 September

Vandaag gingen Casper en ik op vakantie. De hele week had ik al spullen bij elkaar gepakt voor mij, Mickey en ons.

Casper pakte zijn eigen spullen en ging alles in de bus leggen.

Terwijl hij bezig was met Tetris en sjouwen, ging ik de keuken poetsen. Zo komen we straks een stuk relaxter thuis.

De vaatwasser moest nog een halfuurtje tot Casper klaar was, dus blijft die taak tot na de vakantie liggen.

Met z’n drieën gingen we op pad rond 11u. We reden naar Stevensweert, waar we al meerdere keren hebben gewandeld bij de molenplas. We liepen een rondje met Mickey en maakte een breakfast burrito als lunch voor onszelf.

Door naar Luxemburg, tanken. Dit was een super korte stop. Tank vullen, plas pauze terwijl we Mickey meenemen heen en terug. Daarna weer door.

Casper had 2 opties als slaapplekken op de kaart opgezocht. Bij Épinal en bij Dole. We lagen lekker op schema dat de eerste plek onze diner plek werd.

De snelweg af, oh een McDonalds… Kunnen we ook doen. We reden langs en zagen dat deze nóg niet open is, de parkeerplaats werd nog geasfalteerd. Google had meteen een nieuwe route dus wij volgende instructies, tot we bij een weg uit kwamen wat zelfs voor ons te veel off road was. Omkeren en via een andere route kwamen we op de plaats van bestemming uit.

Het was een leuk plekje aan het water met een klein parkje. Parkje is een groot woord, er waren 2 speeltuinen, een mini golf baan, jue de boule plek en een grasveld met een paar bomen er langs. Dit allemaal langs een riviertje.

We hebben deze plek op onze eigen kaart opgeslagen want het is ideaal voor 1 nacht. Zeker straks met een kleintje erbij.

Casper maakte eten en we liepen een rondje met Mickey.

Dole ligt een stuk verder, maar vanaf daar is het nog 3u naar onze eind bestemming. Als we doorrijden kunnen we een relaxte ochtend hebben bij de camper. Het dorpje een beetje ontdekken en rustig rijden. Ik wil niet dat laat aankomen mijn volgende dag beïnvloed dat is ook waarom ik liever niet na 22u aankom. We zouden volgens Google kwart voor tien aankomen. Prima!

Mickey kwam al kijken of we al naar bed gingen. Viel in slaap op mijn schoot en ik probeerde hem niet wakker te maken. Brandende spieren, maar het ging goed. Het duurde lang tot we bij Dole waren. Ergens hebben we volgens Google een kwartier verloren, maar wij weten niet waar.

Dole had een prima parkeerplaats, in het donker heb je er niet veel over te vertellen naast dat we uitzicht hadden op de kerk en bij het water staan. Met Mickey liepen we een rondje en maakte daarna de bus snel klaar om te gaan slapen.